!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> riksdags -

Praktik i Riksdagen

En dag för snart ett år sedan fick jag och min kompis för oss att vi skulle bli medlemmar i Muf. Varför just Muf visste jag nog egentligen inte. Varför inte Folkpartiet eller Socialdemokraternas ungdomsförbund som båda är stora? Jag blev medlem ovetande om vad det egentligen var Moderaterna stod för. Jag visste att de var ett liberalt parti som lyfte fram den enskilda individen och stod för andlig frihet, matriell frihet och solidaritet. Men vad visste jag mer? Skulle någon ha frågat mig varför jag blev medlem i Muf istället för Luf så hade jag inte haft något vettigt svar på den frågan. Jag läste lite på Muf’s hemsida och gillade det jag läste. De gynnar oss unga, de kämpar för fler jobb och fler bostäder för unga. Men, gör inte alla partier det?


I början var det mest kul att ha en knapp på jackan där det stod ”M” eller ”jag röstar för jobben, gör du?”. När vi gick förbi valstugor inne i stan skämtade vi om att gå fram och prata och gick fnissandes förbi moderaternas valstuga. Varje dag läste jag lite på Muf’s hemsida och fick mer och mer insikt i vad de faktiskt står för och jobbar för. Jag registrerade mitt nummer på deras hemsida för att få information och små citat direkt i mobilen. Jag kollade på utfrågningen av Fredrik Reinfeldt, blev arg för att de bara satt och sågade honom, men tänkte sen efter att det är det som är lite meningen. Jag kollade på partiledardebatt om skolfrågor, tyckte att Fredrik Reinfeldt sa mycket bra, men jag tyckte också att Miljöpartiets Maria Wetterstrand sa mycket vettigt, jag tyckte att Lars Ohly sa emot sig själv hela tiden och så vidare. Jag tyckte mycket.

Jag och min kompis blev sugna på att vara med, vara med Muf Stockholm och kampanja, träffa nya människor och hjälpa till att göra skillnad. Vi kontaktade en tjej som var aktiv Muf:are. Det passade perfekt eftersom att vi hade ett projekt om Riksdagsvalet i skolan. Då kunde vi använde våra erfarenheter vi skulle få med oss. Vi kunde berätta för andra i skolan hur ungdomspartiernas arbete gick till, vi kunde kampanja för våra partier vi hade i grupperna. 

Och det var väl egentligen där allting började, mitt intresse för politik och samhällsfrågor. Jag har fått träffa massa drivna ungdomar, möta människor, prata med människor, men framför allt fått vara med och påverka, och förhoppningsvis göra skillnad. Jag har fått se hur de olika partierna gör när de kampanjar, jag har fått lära mig att möta olika sorters människor, jag har fått insikt i hur det går till när ett parti är ute och marknadsför sig, men jag har också fått vara med och påverkat människor. 

En praktikvecka i Riksdagen var från början mest en dröm, som nu har blivit verklighet. I morgon börjar min vecka i Riksdagen. Det kommer att bli så lärorikt. Fyllda dagar av lärdom och nyttiga erfarenheter som jag kommer att kunna använda mig av överallt, inte bara i skolan, utan hela livet! 

/ En lite nervös och förväntansfull Martina


Kommentarer
Postat av: Malin

Vad fint och målade du har skrivit Martina!

/Svenskfröken

2011-03-07 @ 20:47:39
URL: http://seniorerna.wordpress.com
Postat av: Malin

Vad fint och målande du har skrivit Martina!

/Svenskfröken

2011-03-07 @ 20:48:22
URL: http://seniorerna.wordpress.com
Postat av: a

haha pratar du för oss båda nu eller? ;)

2011-03-11 @ 09:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0