!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> riksdags -

Händelserik Torsdag

Vilken bra torsdag jag har haft i dag! Som start på dagen fick jag en rundvisning i hela Riksdagen, med Moderaternas Johan Westrin. Han kunde nog allting om hela Riksdagen, varenda liten grej kunde han berätta mycket och läänge om! Väldigt imponerande!  Efter rundvisning och lunch fick jag sitta på åhörarläktaren i Kammaren och lyssna på ärendedebatter, mycket miljösnack var det! När debatterna var slut var det frågestund, då ledamöter får ställa frågor till ministrar. För dagen var det Socialminister Göran Hägglund och Migrationsminister Tobias Billström, för att nämna två av de fem ministrar som var på plats.

Efter en stunds lyssnande sprang jag och Malin upp till Per Westerberg, Riksdagens Talman. Han berättade massor om Riksdagen och hur hans arbete går till. Ska jag vara ärlig så trodde jag att han skulle vara ganska tråkig, men oj vad rolig han var, han pratade på som bara den och skojade om det mesta! 

För att få se hur en votering går till så satt jag en stund på åhörarläktaren när Malin var nere i kammaren med de andra ledamötena för att rösta om olika ärenden. Detta var det sista jag hann med att göra i Riksdagen, i morgon ska jag vara i Stadshuset hela dagen. Den här veckan har gått så otroligt fort, dagarna har sprungit förbi!

Torsdagen kunde inte ha slutat bättre, jag träffade Anton Abele på väg ner för trappan på Riksgatan 1. Anton är en utomordentlig förebild och med sina 20 år (19 när han började) är han också den yngste svenske Riksdagsledamoten någonsin. Ett alldeles perfekt avslut på mina dagar i Riksdagen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0