!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> riksdags -

Definition av hållbar?

Dag två har varit minst lika lärorik och jag har fått med mig väldigt mycket klokskap och tankar hem. Hela eftermiddagen har jag suttit med på ett seminarium om framtidens städer, som jag skrev i går så var det kul med ett ämne som berör även mig, det är ett ämne som berör alla som lever och som kommer att leva på våran jord de kommande åren. 

Fick höra tankar om hållbara transporter, hållbart byggande och grönområdens funktion i staden (Frida! Till och med när jag är på seminarium i Riksdagen får jag höra om Ekosystem... Skämt o sido). 

Sista timmen av seminariet ägnades åt ledamötenas frågor till forskarna inom de tre områdena. Mycket intressanta frågor, och alla var, trots de olika partierna, väldigt ense om att dessa är tre viktiga och nytänkande delar för att man ska kunna skapa framtidens städer.

Sen kan man också undra, vad betyder egentligen hållbar? Jag tror att det har blivit lite utav ett mode-ord. Som man använder lite för ofta. Miljövänlig och ekologisk likaså. Vad är egentligen en hållbar stad? Vad är egentligen en miljövänlig bil? Det finns i dag inga miljövänliga bilar, bara miljövänligaRE alternativ. Och hur ekologiska är egentligen de närodlade morötterna, när närodlat får vara odlat på hela 50 mils avstånd...?

Detta kan man prata mycket och länge om, det är så intressant! Till det här seminariet har tre gymnasieskolor valts ut, och ungdomar har fått måla upp scenarier och visioner av sin framtida stad 2050, på uppdrag av miljö- och jordbruksutskottet, civilutskottet och trafikutskottet. Sådana samarbeten borde det vara mer utav! Jag tror att projektet har stärkt ungdomars känsla av att få vara med och att deras åsikter räknas. Det är trots allt vi unga som är framtiden, och det ultimata är ju om vi får vara med och forma den! 

En vision om hur Slussen ska se ut 2050, mycket grönområden och förnybara energikällor!

Kommentarer
Postat av: Kenny

Det låter jätte intressant tycker jag. Kul att du får användning av det vi jobbade med i det förra caset. Dina reflektioner på den här bloggen bedöms lika mycket som de arbete du gör i skolan.

2011-03-10 @ 09:45:25
Postat av: Frida P

HAHA! BRA DÄR;) Det är inte bara jag som tycker det där är viktigt serru!

2011-03-10 @ 17:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0